İnsan Neyle Yaşar?

Ne ile yaşar insan?
Biliyor muyuz gerçekten ne ile yaşadığımızı...
Bu konuyla ilgili uzun süredir yazmak istiyordum ve sonunda bu isteğimin yaşama geçmesini üç olay tetikledi.
İkisini söyleyeceğim ama üçüncüsünü söyleyemem.
11.Uluslararası İstanbul Bienali'inin bu yılki sloganı, Bertolth Brecht'in ünlü "Üç Kuruşluk Operasın'daki "İnsan Neyle Yaşar " adlı şarkının adı olarak belirlenmiş..

İyi de yapmışlar.

Üç Kuruşluk Opera, 20.Yüzyılın en önemli Marksist şairlerinden biri olan Brecht'in ciddi bir kapitalizm eleştirisidir ve dünya çapında da ün kazanmıştır.
İkincisi tetikleyici neden ise dün bir arkadaşımı ziyarete gittiğimde, apartman blokları içinde 4. katta yaşayan 7-8 yaşlarındaki bir oğlan çocuğunun açık pencereden dışarıdaki insanları izlediğini izledim uzun uzun...
Güzel bir apartmanın içinden, insanlarla dolu bir sokağı izliyordu.
Düşündüm, " bu çocuk ne ile yaşar?"
Muhtemelen elektronik cihazlarla dolu bir evde ve benim çocukluğumda hayal bile edemeyeceğim bir oyuncak zenginliğinde " yaşayan " bu çocuk ne ile yaşardı?
Bu sorunun yanıtını hiç kuşkusuz, içerideki zenginliği umursamayan ve mutsuz gözlerle bakan bir tek o çocuk biliyordu.
Oğlum Mehmet de aynı durumda. Oyuncaklarla dolu bir evde ama... Zaman zaman aynı mutsuz gözlerle evdeki Maviş Kuşu'na bakarken yakalarım onu...
Peki ama gerçekten "bir insan neyle yaşar?"
Para,
Ev,
Oyuncak,
Hisse senedi,
Kalorifer,
Araba,
Televizyon,
Yatak,
Yorgan,
Kalem,
Motosiklet,
Kariyer,
Hırs,
Tapu,
Banka defteri,
Çek defteri,
Kredi kartı...


Gerçekten , biz insanlar neyle yaşarız?

Brecht de, Nazım Hikmet de bunun yanıtını elbette biliyordu.
Tüm sahip olduklarımızın içinden insanı çektiğimizde geriye ne kalıyor sizce?
Koca koca şirket binaları, plazalar,evler, alışveriş merkezleri, caddeler, metro istasyonları, arabalar, bilgisayar klavyeleri....
Oyuncaklar, bisikletler, kaydıraklar, tahterevalliler, salıncaklar...
Çekiç, çivi, testere, kömür, vapur, uçak...
İnsan olmadan nasıl bir hayatın işlevsel araçları olurlardı?

Bugün Batı Avrupa gibi sanayileşmiş ülkelerin insanları, birlikte uyudukları eşleri de dahil, sahip oldukları sevgilerini verebilecek bir başka insan bulamadıkları için, evcil hayvanlara veriyorlar sevgilerini.

Bugün "yalnız insan" karşılıksız sıcaklığı hayvanların koşulsuz sevgisinde buluyor.

İnsan ne ile yaşar? Durup durup bu soruya yanıt arıyorum.


Ne iyi ki bu yaşam bana tesadüfen de olsa iyi davrandı. Belki doğru zamanda doğru yerde olmak, belki başka nedenlerle ama sahip olduğum tüm şeyleri yan yana koyduğumda "acaba hangileri olmadan yaşayabilirim?" dediğimde koskoca bir liste oluşturabiliyor muyum?
Ya da soruyu tersten sorduğumda "sahip olduğum hangi şeyler olmadığında daha özgür ve mutlu yaşayabilirim?"

Ben ilkin mülkiyetin insan üzerindeki etkilerinden kurtulmayı deneyeceğim ve insanı ve duygularını daha çok katacağım hayatıma.

Hadi bakalım liste yapalım hep beraber?
Bir insan neyle yaşar?
Veya "ne ile birlikte yaşayamaz?"

..

Yorumlar

  1. İnsan sevgıyle yasar
    Ben mesela sevgi olmasa asla yasayamam..

    YanıtlaSil
  2. Tüm yazıların sevgi üzerine kurulu Öykü...Bunun tam 500 kanıtı var bloğunda...
    Bizi blogsuz bırakma..
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  3. Nefessiz yaşayamayız)..
    Bana göre yaşam yaşamdır illada şuyum olsun illada bu fikirleri kabul ettireyim yada illa illa illa diye hiç tutkum olmadı..Neyin peşindeyiz ;kabul ettirmenin vede kabullenilmenin peşindeyiz insan topluluğu olarak işte bunun için yaşıyoruz açık ego ve gizli egolarımızla.."Çocuklarım olmasza yaşayamam "diyorum peki evlatlarını kaybedenler nasıl yaşıyor? Duyarsız oldukları içinmi? Asla asla değil, yaşam devam ettiği için.Ne için yaşadığım önemli değil yaşadığım an hayattayım yaşamanın zevkine varıyorum.
    NİLLY

    YanıtlaSil
  4. İnsan insansız yaşayamaz...Tüm egolarına kin ve öfkelerine kıskançlıklarına, sürekli birbirlerinin kuyusunu kazmalarına rağmen insan insansız yaşayamaz.Dünyanın en güzel yerinde istediği önünde istemediği arkasında, her şeyiyle harika bir yerde bile insan duygularını paylaşacak bir nefese ihtiyaç duyar.İnsanın varolmadığı bir yerde ise duygu yoktur.Bence tabii...

    Sevgiler

    YanıtlaSil
  5. İnsan sevgiyle yaşar" ve İnsan, insansız yaşayamaz." teşekkürler Öykü ve Çınar...
    Ve elbette "hayat devam ettiği için" nilly ama sadece hayat devam ettiği için mi yaşıyoruz?

    YanıtlaSil
  6. GÜZEL BAYRAMLAR

    Beni bu güzel bayramlar mahvetti,
    Böyle bayramda istifa ettim
    Evkaftaki memuriyetimden.
    Tütüne böyle bayramda alıştım,
    Böyle bayramda aşık oldum;
    Eve ekmekle tuz götürmeyi
    Böyle bayramlarda unuttum;
    Şiir yazma hastalığım
    Hep böyle bayramlarda nüksetti;
    Beni bu güzel bayramlar mahvetti.

    AYŞEGÜL ORHAN VELİ KANIK
    ellerinizi öpüp,mendilini almaya
    geldi:))

    (off yaa 2 saatte giriş yapabildim.)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bir Hayatın Özeti ya da Yeşil Mavi Hayat

Çukurova'da Fransız!a İlk Kurşun

Sosyal Stiller